Monday 15 August 2011

TEORI PEMBELAJARAN SOSIAL

Teori Pembelajaran Sosial
Tiga unsur utama
ØIndividu (Motivasi intrinsik)
Ø Persekitaran (Rangsangan luaran)
ØTingkah Laku (Tindak balas)
 
# TEORI PERMODELAN BANDURA
               ***Konsep :
  Ø   Tingkah laku kanak-kanak adalah dipelajari melalui peniruan atau pemodelan.
  Ø   Orang diperhatikan sebagai model.
  Ø   Proses pembelajaran melalui pemerhatian tingkah laku model sebagai permodelan (modelling).
 
              ***4 unsur utama :
 Ø    Perhatian (attentian)
 Ø Mengingat (retention)
 Ø Reproduksi (reproduction)
 Ø Peneguhan/Motivasi (reinforcement/motivation) 
 
                 *** Prinsip Pelaksanaan Teori Pembelajaran Sosial :
                     I.Menentu dan menggunakan model yang sesuai dgn perbezaan individu
                       dalam  pembelajaran sosial.
                    II.Memastikan proses pemerhatian dilakukan mengikut prosedur
                   III.Memupuk keupayaan mengawal dan memanipulasi diri dengan
                       menggunakan pemirian refeksi diri dan maklum balas drp model (jurulatih)
                  iv. Memupuk kecekapan meniru dan reproduksi dengan latihan secara
                      sistematik drp mudah kpd kompleks dan demontrasi berulang-ulang.
                  v. Memupuk konsep kendiri positif supaya pelajar memperoleh keyakinan
                     terhadap tingkahlaku yang ditirunya. – dengan memberi peneguhan positif.

           *** Ciri-ciri Teori Pemodelan Bandura :
                i.Unsur pembelajaran utama ialah pemerhatian dan peniruan.
                ii.Tingkah laku model boleh dipelajari melalui bahasa, misalan dan teladan.
                iii.Pelajar meniru sesuatu kemahiran daripada kecekapan demontrasi guru sebagai model.
               iv.Pelajar memperoleh kemahiran jika memperoleh kepuasan dan peneguhan yang berpatutan.
               v.Proses pembelajaran meliputi pemerhatian, peringatan, peniruan dgn tingkah laku atau gerak balas yg sesuai, diakhiri dengan peneguhan positif.
 
 *** Implikasi Teori Pemodelan Bandura :
Penyampaian guru hendaklah cekap dan menarik agar dapat menjadi role
model kpd pelajar.
Demontrasi guru hendaklah jelas serta menarik agar pelajar dpt meniru dengan
cepat.
Hasilan guru dpt kraftangan, lukisan atau ABM hendaklah bermutu tinggi.
Guru boleh menggunakan rakan sebaya yang cemerlang sbg model.
Guru boleh mengajar nilai murni dan watak bersejarah dengan teknik main
 peranan dan simulasi.

 
# MAZHAB HUMANIS
 
KONSEP:
Setiap individu adalah berbeza, dan mempunyai cara belajar yang berbeza.
Strategi p&p hendaklah mengikut kehendak dan perkembangan emosi pelajar.
Ahli mazhab : Carl Rogers dan Maslow.
Setiap individu mempunyai potensi dan keinginan untuk mencapai kecermelangan kendiri.
Guru hendaklah menjaga kendiri pelajar dan memberi bimbingan supaya potensi mereka dpt
dikembangkan.
 
CIRI KHUSUS :
Pengalaman dan psikologi manusia berlainan dgn haiwan.
Kajian tema akur dengan kehirupan manusia yg bermakna.
Kajian tingkah laku manusia merangkumi proses dalaman yang subjektif serta tingkah laku luaran.
Kajian berdasarkan teori psikologi dan psikologi gunaan,
Pertimbangan asas- perbezaan individu.
Sumbangan mazhabkehidupan manusia yg bermakna dan sejahtera.
 
TEORI PEMBELAJARAN ROGERS
Pengalaman individu adalah fenomena-logikal yg dialami oleh individu sendiri.
Setiap individu mempunyai kecenderungan dan hasrat sendiri untuk mencapai kesempurnaan
kendiri.
Setiap individu membentuk konsep kendiri yg unik melalui sistem nilai dan kepercayaan yg
berbeza dgn org lain.
Tingkah laku yg ditunjukkan adalah selaras dengan konsep kendiri dan keupayaannya.
Kefahaman tingkah laku individu hanya diperoleh melalui proses komunikasi.
 
PRINSIP PENDEKATAN PENDIDIKAN ROGERS
Mengutamakan pendidikan berpusat pelajar.
Mengutamakan prinsip pembelajaran berasaskan kebebasan (freedom to learn):
Pemb merupakan sesuatu jenis naluri ingin tahu (curiosity)
Pemb berlaku jika bahan pemb bermakna serta sama dgn obj pemb pelajar.
Keberkesanan pemb dicapai dlm situasi pendidikan yang kurang terancam.
Keberkesanan pem dicapai apabila pelajar mengambil initiatif sendiri dan melibatkan diri sepenuh dlm aktiviti p&p.
Membimbing pelajar supaya menilai hasil pemb dirinya demi mempertingkatkan pemikiran reflektif dan kemahiran kreatifnya
Aktiviti p&p hendaklah dkaitkan dgn hidup nyata demi memupuk kemahiran hidup pelajar.
Pembelajaran paling berkesan = belajar bagaimana belajar (learning to learn).
 
TEORI KEPERLUAN MASLOW
 
*** KONSEP :
Pembelajaran berkesan bergantung kepada motif pelajaran sendiri.
Motivasi intrinsik merupakan penggerak asas bagi manusia mencapai kejayaan.
Keperluan = kehendak manusia untuk mensempurnakan  keadaan kekurangan, gangguan dan
ketidak seimbangan dalam diri
Keperluan manusia : 
Keperluan fisiologiasas (makanan, minuman, oksigen, kepuasan deria, tidur,
rehat ) 
Keperluan psikologikeperluan sekunder (lahir dari perhubungan dan interaksi
antara orang dan persekitarankeselamatan, kasih sayang, sempurna kendiri
dll.)
 
*** Implikasi Teori Pembelajaran Mazhab Humanis
Mementingkan perkembangan potensi individu:
Strategi dan kaedah yg sesuai: berpusatkan murid, kaedah individu, inkuiri penemuan, kerja praktik serta pengayaan dan pemulihan.
Guru sbg fasilitator/pembimbing.
 

No comments:

Post a Comment